سنجش روحیه کارآفرینی و عوامل موثر بر آن در بین جوانان مهارت آموخته دوره کارآفرینی در مقایسه با کارآموزان آموزش ندیده اداره کل آموزش فنی و حرفه ای زنجان

چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آموزش های کار آفرینی در افزایش روحیه کارآفرینی آموزش دیدگان دوره کارآفرینی می باشد. روش تحقیق حاضر مطالعه علی – مقایسه ای و بصورت طرح همبستگی مقطعی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل جوانان مهارت آموخته (18 تا 30 سال) دوره کارآفرینی به تعداد 219 نفر(به روش همه پرسی) و کار آموزانی که در دوره های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای مهارت می آموزند ولی هنوز دوره کارآفرینی را سپری ننموده اند که جمعیت آماری 4332 را تشکیل می دهند به طریق نمونه گیری احتمالی و نوع تصادفی سیستماتیک آن با نمونه گیری به روش کوکران حجم نمونه 203 نفر بدست آمد که به دلیل افزایش روایی و اعتبار پژوهش حاضر حجم نمونه از 203 نفر به 219 نفر افزایش یافت تا هر دو گروه مورد مقایسه دارای حجم یکسانی گردند. در نهایت از 438 نفر از کارآموزان دو گروه مصاحبه کتبی به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss فرضیات مورد آزمون قرار گرفت و نتایج بدست آمده بیانگر این موضوع است که روحیه کارآفرینی کارآموزانی که دوره کار آفرینی را سپری کرده اند در مقایسه با کارآموزانی که آموزش کارآفرینی را سپری ننموده اند در ابعاد (توفیق طلبی، نیاز به استقلال، خلاقیت، تحمل ابهام، مرکز کنترل، تمایل به مخاطره) بالاتر بوده به گونه ای که میتوان از کارکرد مثبت آموزشهای کارآفرینی در جهت افزایش روحیه کارآفرینی و به تبع آن اشتغالزایی جوانان و کاهش بیکاری یاد کرد. از سویی با توجه به یافته ها کار آموزانی که دوره کارآفرینی را آموزش دیده اند نگرش های خود را در جهت پذیرش تغییر توسعه داده اند و احتمال اینکه با یک سری نگرش های خاص به سمت کارآفرینی متمایل شوند، زیاد می باشد. بنا بر این به منظور افزایش نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی پیشنهاد می گردد مراکز آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و مدارس در ارائه آموزش ها و مشاوره های کارآفرینی، فعال سازی دفاتر مشاوره کارآفرینی، شناسایی و معرفی کار آفرینان موفق به جوانان اهتمام ورزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!