وضعیت عملکرد پدران پس از گذر به مرحله پدری و عوامل مرتبط با آن

چکیده:
زمینه و هدف
مشارکت مردان در برنامه های مراقبتی خانواده یکی از استراتژی های مهم سلامت مادر و کودک می باشد، در این راستا مطالعه ای با هدف تعیین نحوه و میزان عملکرد مردان پس از گذر به مرحله پدری انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در سال92-1391 در شهر زنجان انجام شد. عملکرد 403 نفراز پدران که هشت هفته از زایمان همسرانشان می گذشت، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و پرسشنامهاستاندارد عملکرد پدران (IFS-F) بررسی و بر اساس نقطه برش میانه، وضعیت عملکرد سطح بندی شد. روایی محتوا با ضریب نسبی 89/0 و پایایی حیطه های عملکرد با ضریب آلفای کرونباخ 52/0-90/0 تایید و داده ها با آمار توصیفی و آزمون کروسکال والیس در سطح اطمینان 95 درصد آنالیز شدند.
یافته ها
بیشترین میانگین عملکرد پدران در حیطه شغل وکمترین مربوط به حیطه اجتماع بود. افزایش مشارکت نسبت به دوران حاملگی، در فعالیت های منزل 2/23 درصد، مراقبت از فرزند دیگر خانواده 4/30 درصد بود. نزدیک به 7 درصد پدران درفعالیت شغلی و 6/27 درصد در حیطه فعالیت های اجتماعی- ارتباطی افت عملکرد داشتند. میانگین عملکرد پدران با سن ازدواج، شغل، تعداد فرزندان، تحصیلات و تجربه اول پدر شدن ارتباط معنی داری نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد در اکثر حیطه ها پدران عملکرد متوسطی داشتند. با توجه به اهمیت مشارکت مردان در سلامت زنان و کودکان و متاثر بودن وضعیت عملکرد پدران از متغیرهای دموگرافیک، آموزش و شرکت پدران مخصوصا پدران جوان با تحصیلات پایین در کلاس های آمادگی برای والد شدن ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!