تاثیر عمل آوری های فیزیکی و شیمیایی بر اجزای پروتئین خام دانه کلزا و گلرنگ با استفاده از مدلCNCPS و SDS-PAGE

چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر عمل آوری های فیزیکی و شیمیایی بر حلالیت بخش های مختلف پروتئین خام دو رقم دانه کلزا (اکاپی، مودنا) و دانه گلرنگ (62، زرفان) با استفاده از سامانهکربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل (CNCPS) و بر زیر واحد های پروتئینی آن ها با استفاده از الکتروفورز ژل پلی اکریلامید (SDS-PAGE) بود. از فرمالدهید به عنوان عمل آوری شیمیایی و از برشته کردن و اتوکلاو کردن به عنوان عمل آوری های فیزیکی استفاده شد. برای تعیین حلالیت پروتئین تیمارهای مختلف، بخش های مختلف (A، B1، B2، B3، C و NDIP)به روش آزمایشگاهی تعیین شد. نتایج نشان داد که رقم های دانه کلزا و گلرنگ ازنظر ماده خشک، ماده آلی، پروتئین خام، عصاره اتری، دیواره یاخته ای و دیواره یاخته ای بدون همی سلولز با یکدیگر تفاوت معنی داری داشتند (001/0>p). عمل آوری ها باعث کاهش بخش پروتئین محلول (A+B1) و افزایش بخش B2 و B3 شد که اثر عمل آوری با فرمالدهید نسبت به دو تیمار دیگر چشمگیرتر بود. نقشه الکتروفورزی زیر واحد های پروتئینی رقم ها نشان داد که در هر دو دانه، برشته کردن تاثیری بر باندهای پروتئینی نداشت، اما اتوکلاو کردن باعث ناپدید شدن شماری از باندها و عمل آوری با فرمالدهید در رقم های کلزا برخلاف گلرنگ باعث ناپدید شدن همه باندهای با وزن مولکولی بالاتر از 4/14 کیلودالتون شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!