بررسی ارتباط سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتئین فعال C با بروز دلیریوم درپیش آگهی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال های 94-1393

چکیده:
مقدمه
این مطالعه، با هدف تعیین ارتباط بین سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتئین فعال C با بروز دلیریوم در پیش آگهی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال های 94-1393 به انجام رسید.
روش ها
طی یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، 100 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان الزهرای (س) اصفهان طی 5 روز بعد از نظر سطح سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتئین فعال C و ارتباط آن با بروز دلیریوم تعیین و مقایسه گردید.
یافته ها
در طی 5 روز بستری، 46 نفر دچار دلیریوم شدند. میانگین سرعت رسوب گلبول در دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به دلیریوم به ترتیب برابر با 00/2 ± 11/9 و 02/2 ± 73/8 میلی متر بر ساعت بود و اختلاف معنی داری بین دو گروه دیده نشد (340/0 = P). میانگین سطح پروتئین واکنشی C در دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به دلیریوم، به ترتیب 06/6 ± 20/12 و 27/4 ± 55/9 میلی گرم بر لیتر بود و بیماران مبتلا به دلیریوم از میانگین سطح پروتئین واکنشی C بالاتری برخوردار بودند (012/0 = P).
نتیجه گیری
تغییرات سطح عوامل التهابی اعم از پروتئین واکنشی C در طی مدت بستری بیماران در بخش مراقبت های ویژه، به خصوص در روزهای اول بستری و به ویژه در افراد مسن، می تواند شاخص قابل قبولی برای پیش گویی بروز دلیریوم در این بیماران باشد، اما در مورد سرعت رسوب گلبول به علت تفاوت ها و اختلالاتی که در مطالعات مختلف مشاهده می شود، توصیه می گردد مطالعات بیشتر و با حجم نمونه ی بالاتری انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
835 تا 840
لینک کوتاه:
magiran.com/p1590958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!