مدل ابتکاری برآورد مساحت عملیات خاکی برای طراحی پروفیل طولی جاده های کوهستانی

چکیده:
عملیات خاکی جاده های جنگلی مهم ترین مرحله ساخت جاده است که بخش قابل توجهی از هزینه های ساخت جاده را به خود اختصاص می دهد. در این میان طراحی هوشمندانه خط پروژه جاده جنگلی تاثیر مهمی در میزان حجم عملیات خاکی دارد. برای تولید برنامه ای رایانه ای به منظور طراحی خط پروژه ای که حجم عملیات خاکی را کمینه سازد، ابتدا به مدلی نیاز است که بتواند با داشتن عدد قرمز در محل هر پیکه هکتومتری، سطح عملیات خاکی را با دقتی قابل قبول محاسبه کند. در پژوهش پیش رو با هدف تولید چنین مدلی، ابتدا سطح دقیق خاکبرداری و خاکریزی به ازای اعداد قرمز مثبت و منفی، در فواصل عمودی یک متری از پیکه های هکتومتری و در 275 پروفیل عرضی جاده مورد بررسی توسط نرم افزار اتوکد اندازه گیری شد و به عنوان نمونه های شاهد درنظر گرفته شد. برنامه ابتکاری محاسبه سطح عملیات خاکی با توجه به شاخص های هندسی عرضی استاندارد جاده جنگلی در محیط نرم افزار MATLAB تولید شد و برای برآورد سطح عملیات خاکی در همه 275 پروفیل عرضی آزمایش شد. آزمون t جفتی نشان داد که اختلاف معنی داری (p < 0.01) بین نتایج به دست آمده از به کارگیری روش ابتکاری با روش متداول در محاسبه مساحت وجود نداشت و مدل از اعتبار مناسب برخوردار بود. برنامه ابتکاری بدون کاهش دقت محاسبات، با ضریب تبیین 0/99، ساعت ها زمان انجام محاسبات را نسبت به روش متداول کاهش داد. مدل ابتکاری ارایه شده می تواند در مدت زمان کوتاه با اندک تغییر در پارامترها برای جاده هایی با استانداردهای متفاوت استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1591284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!