واکافت فرآیند دارودهی، شناخت خطاها و عوامل موثر در ایجاد آنها

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرآیند دارودهی و دارو دادن به بیمار نقش به سزایی در فرآیند درمان بیمار در بیمارستان دارد که از چهار مرحله ی نسخه نویسی، نسخه برداری از دستورات پزشک، توزیع و پخش دارو و در نهایت مصرف یا تزریق دارو تشکیل شده است. خطای این فرآیند از چالش های مهم تهدیدکننده ی ایمنی بیمار در تمام کشورهاست که بروز اشتباهاتی در آن، مشکلات جدی برای بیمار ایجاد می کند.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی و مرور مقالات انجام شده در زمینه ی بروز خطا و طبقه بندی آن ها و همچنین شناسایی عوامل اصلی ایجاد کننده ی خطاهای فرآیند دارودهی انجام شده است.
روش
در مطالعه ی حاضر، مرور نظامندی از مطالعات مربوط به خطای فرآیند دارودهی با استفاده از پایگاه های داده همچون Embase، Medline و Pubmed انجام شده است. معیارهای ورود در این تحقیق، بررسی مطالعاتی بوده است که خطاهای فرآیند دارودهی را ارزیابی و یا در مورد خطاهای این فرآیند بحث کرده اند و همچنین عوامل ایجادکننده ی این خطاها را در طول فرآیند درمان در بخش نوزادان و یا بزرگسالان شناسایی و بررسی کرده اند. به این ترتیب پژوهش های انجام شده در زمینه ی معیار مطالعه ی حاضر و همچنین اقدامات انجام شده برای کاهش خطاهای فرآیند دارودهی مورد جستجو و بررسی قرار گرفته و به صورت سیستماتیک در تحقیق مروری حاضر طبقه بندی گردیده است.
یافته ها
در این تحقیق 70 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که در آن 17 مطالعه(24%) خطای مرحله ی نسخه نویسی، 5 مطالعه(7%) خطای مرحله ی نسخه برداری از دستورات پزشک، 9مطالعه(13%)خطای مرحله ی توزیع و پخش دارو، 9 مطالعه ی دیگر(13%) خطای مرحله ی مصرف یا تزریق دارو را بررسی کرده اند و در 30 مطالعه(43%) هم به بررسی اقدامات انجام شده در زمینه ی کاهش خطاهای فرآیند دارودهی پرداخته شده است. رایج ترین خطاهای مرحله ی نسخه نویسی در این مطالعات، اشتباه در دوز دارو، فراوانی دارو و اشتباه در انتخاب دارو بوده است.
نتیجه گیری
از بین روش های استفاده شده برای کاهش خطاهای فرآیند دارودهی، ثبت کامپیوتری دستورات پزشک و استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم بیشترین اقدام انجام شده بوده است. کمبود دانش دارویی در ایجاد خطا توسط پزشک(در مرحله ی نسخه نویسی) و پرستاران(در مرحله ی مصرف یا تزریق) از عوامل موثر خطاهای ایجاد شده بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!