بررسی متغیر های پیش بین تعهد سازمانی در پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمبود نیروی کار حرفه ای پرستاری به چالشی جدی در کشور ما تبدیل شده است ، لذا حفظ کادر پرستاری متعهد و وفادار ، عرصه رقابت مدیران پرستاری و مسئولان بیمارستانی است.
هدف
بررسی متغیرهای پیش بین تعهد سازمانی در پرستاران ، هدف این مطالعه بوده است .
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – همبستگی،400پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای ، در بین پرستاران شاغل در 15 بیمارستان دانشگاهی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال 1391توزیع گردید. ابزار گردآوری داده ها «پرسشنامه تعهد سازمانی لینز» (2003)، « پرسشنامه رضایت شغلی آلترمن و همکاران» (2007) و «مقیاس عدالت سازمانی نیهوف و مورمن » (2005) بودند که روایی به روش محتوا وپایایی درونی ار طریق آلفای کرونباخ بترتیب (75/0، 77/0، 88/0 ) مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از آمار توصیفی ،ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه گام به گام در قالب نرم افزار SPSS نسخه18 ،در سطح خطای (05/0 < &alpha) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که رضایت شغلی 28 درصد و عدالت رویه ای 11 درصد (در مجموع 39درصد) از واریانس تعهد به بیمارستان را در پرستاران تبیین می کند که هر دوی این مقادیر از نظر آماری معنادار بود(001/>P). البته عدالت سرپرستاران و مدیران پرستاری در اجرای رویه ها از دیدگاه پرستاران در سطح « نسبتا نامطلوب » و پایین تر از میانگین (96/0±85/2) و میانگین رضایت شغلی (76/0±37/3)و تعهد سازمانی(8/0±36/3) در سطح « نسبتا مطلوب » بود . همبستگی مثبت و معنادار آماری بین رضایت شغلی(52/0=r) و عدالت رویه ای(53/.=r) با تعهد سازمانی مشاهده گردید. (01/0>p).
نتیجه گیری
به مسئولان و مدیران بیمارستانی به منظور حفظ کادر پرستاری پیشنهاد می شود که زمینه های رضایتمندی بهتر پرستاران را فراهم نموده و با برخورد و عملکرد منصفانه تر در عرصه ها و موقعیت های مختلف ، درک پرستاران از وجود عدالت در سازمان را بهبود بخشند .
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!