بررسی موانع خصوصی سازی در پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
در راستای اصلاحات در نظام سلامت و جهت کاهش تصدی گری و رفع مشکل کمبود نیرو در ارائه خدمات پرستاری، دولت هشتم اقدام به برون سپاری بخشی از خدمات پرستاری بصورت تامین خدمات پرستاری از طریق شرکتهای خصوصی نمود، اما این برنامه در عمل موفق نبود. لذا، بررسی موانع آن میتواند در فعالیتهای اتی پرستاران راهگشا باشد.
هدف
بررسی موانع خصوصی سازی در پرستاری بیمارستانهای شهر تهران بوده است .
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی در سال (1392) انجام شده که در آن کلیه پرستاران شرکتی 2 بیمارستان از کل 3 بیمارستانی که در تهران بخشی از خدمات پرستاری خود را برون سپاری نموده بودند در آن شرکت نمودند.(71= n) . ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه ای روا و پایا با 40 گویه. که روایی ان با بررسی روایی محتوی و اعتبار آن با محاسبه الفای کرونباخ در حد (9/0) تایید گردید. داده ها با نرم افزار SPSS10 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. .
یافته ها
بالاترین امتیازات مربوط به نگرانی پرستاران در مورد امنیت شغلی(93%)، فقدان مجموعه قوانین جامع برای توسعه بخش خصوصی در پرستاری(90 %)، تبعیض قابل توجه بین پرسنل شرکتی با دیگران(90%)تعیین گردید. ضعف برنامه ریزی(37%)، ضعف کنترل و نظارت(32%)و ضعف اجرا (31%)، به عنوان بخش دیگری از موانع خصوصی سازی در پرستاری شناخته شدند.
نتیجه گیری
با توجه به این موانع پیشنهاد می شود مدیران پرستار ی در راستای همراهی با سیاستهای کلان کشوری با ارائه طرح های سنجیده به رفع مسائل عدم مشارکت یا ضعف در آن برای پرستاران در تمامی مراحل فرایند برون سپاری بویژه امنیت شغلی و تسهیل مشارکت بدون نبعیض پرستاران همت گمارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!