پیش بینی وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان 6-3 ساله شهر ایلام، سال 1394: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کودکان از افراد آسیب پذیر جامعه هستند و بیماری های دهان و دندان یکی از شایع ترین بیماری های بشر به خصوص در بین این گروه می باشد. نقش رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم می باشد و در راس برنامه های وزارت بهداشت و هم چنین سازمان بهداشت جهانی می باشد. مطالعه حاضر با هدف پیش بینی عوامل موثر بر وضعیت بهداشت دهان و دندان بر اساس الگو اعتقاد بهداشتی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی 100 کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری در سال 1394 انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود که به روش مصاحبه با مادران تکمیل گردید و سپس معاینات دهان و دندان کودکان نیز انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های پژوهش: مادران اکثر کودکان شرکت کننده در این مطالعه(96 درصد) خانه دار بودند. 48 درصد از پدران دیپلم بودند. سازه های خودکارآمدی، راهنمای عمل، تهدید درک شده و منافع درک شده پیش بینی کننده های معنی دار برای رفتارهای بهداشت دهان و دندان بودند و در مجموع قادر به تبیین 33 درصد از واریانس رفتار بودند. از نظر اهمیت، خودکارآمدی مهم ترین و منافع درک شده ضعیف ترین سازه ها در مدل رگرسیونی بودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاکی از قدرت سازه خودکارآمدی درک شده به عنوان مهم ترین پیش بینی کننده بهداشت دهان و دندان و سپس سازه راهنمای عمل است. بر این اساس توصیه می گردد مداخلات مناسبی با رویکرد تقویت خودکارآمدی جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان کودکان طراحی و به اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1597046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!