نقش عوامل شخصیتی و اعتقادات مذهبی در تاب‬آوری بیماران مبتلا به سرطان مری

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان مری ششمین سرطان در ایران است و استان اردبیل بر روی کمربند سرطان مری واقع شده و یکی از شایعترین مناطق بروز سرطان مری در ایران میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل شخصیتی و اعتقادات مذهبی در تاب آوری بیماران مبتلا به سرطان مری شهر اردبیل بود.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران مبتلا به سرطان مری شهر اردبیل بود که در نیمه اول سال 1394 به بیمارستان امام خمینی (ره)، کلینیک ارس و کلینیک شیمی درمانی شفا پرتو اردبیل مراجعه کرده بودند. از بین مراجعین 80 بیمار مبتلا به سرطان مری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تاب آوری کانر- دیویدسون، پرسشنامه ابعاد شخصیتی مک کری و کوستا و پرسشنامه اعتقادات مذهبی معنویت هال و ادواردز استفاده شد. در نهایت داده های به دست آمده به کمک SPSS-21 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بین اعتقادات مذهبی و ابعاد شخصیت با تاب آوری در بیماران مبتلا به سرطان مری همبستگی معناداری وجود داشت. همچنین بین تاب آوری با اکثر مولفه های اعتقادات مذهبی از قبیل آگاهی، بزرگنمایی، مدیریت برداشت و با نمره کلی معنویت رابطه مثبت و با نا امیدی و بی ثباتی رابطه منفی وجود داشت. بین تاب آوری با روان آزردگی، برونگرایی رابطه منفی و با توافق و وظیفه شناسی رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (001/0>p) و حدود 73 درصد واریانس تاب آوری توسط متغیرهای معنویت و 69 درصد واریانس متغری های روان آزردگی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیربودن، وظیفه شناسی توسط متغیر معنویت پیش بینی می شود.
نتیجه گیری
میتوان نتیجه گرفت با بالا رفتن اعتقادات مذهبی، تاب آوری بیماران سرطانی بالا میرود و با پایین بودن روان آزردگی و برونگرایی اعتقادات مذهبی بالا می رود و بالعکس با بالا رفتن توافق و وظیفه شناسی اعتقادات مذهبی نیز بالا می رود. بنابراین میتوان گفت اعتقادات مذهبی و ابعاد پنجگانه شخصیت میتواند تاب آوری را در بیماران مبتلا به سرطان مری پیش بینی کند. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آسیبشناسی و درمان این بیماران در اختیار متخصصین قرار میدهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!