سنجش سبک های نمایش هیجان در زنان دچار بدخیمی سینه در مقایسه با زنان سالم

چکیده:
مقدمه
بیماری های ناگوار و کهنه بر عوامل روان شناختی بیماران اثر گذاشته به طوری که توانایی ابراز احساس و هیجان در سطح مناسب را از آنان بر می گیرد.
هدف
بررسی و مقایسه نمایش و کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری آن به عنوان سبک های ابراز هیجان، در زنان دچار بدخیمی سینه و زنان سالم
مواد و روش ها
روش پژوهش مقطعی بود و نمونه ها 108 نفر از زنان همسر دار شهر رشت (54 زن بیمار و 54 زن سالم) با روش نمونه گیری دردسترس آسان استوار بر هدف انتخاب و با پرسشنامه های سبک های ابرازهیجان دربردارنده پرسشنامه ابرازگری هیجانی (EEQ)و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی (AEQ) و پرسشنامه کنترل هیجانی(ECQ) ارزیابی شدند. داده ها با برآورد آزمون تحلیل واریانس ANOVA برای مقایسه دو نمونه مستقل و با نرم افزارSPSS-18 واکاوی شد.
نتایج
زنان دچار بدخیمی سینه در مقایسه با زنان سالم به شکل معنی دار ابرازگری هیجانی کمتری دارند (01/0 p<) و در مقیاسهای فرعی این متغیر (ابراز هیجان مثبت، ابرازصمیمیت و ابراز هیجان منفی) زنان بیمار به شکل معنی داری (01/0 p<) ابرازگری هیجانی مثبت کمتری داشتند. در مقایسه دو گروه از نظر متغیرکنترل هیجانی نیز زنان دچار بدخیمی سینه در مقایسه با زنان سالم به طور معنی دار (01/0p<) کنترل هیجانی بیشتری داشتند و در مقیاسهای فرعی این متغیر (بازداری هیجانی،کنترل پرخاشگری، نشخوار ذهنی و کنترل خوش خیم) زنان بیمار به شکل معنی داری(01/0p<) بازداری هیجانی بیشتری داشتند. نتایج پژوهش تفاوت معنی داری را در متغیر دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی و در مقیاس های فرعی این متغیر (دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت و دوسوگرایی در ابراز استحقاق) با وجود نمره بالاتر زنان بیمار در مقایسه با زنان سالم نشان نداد.
نتیجه گیری
ابراز هیجان نقش چشمگیری در نگهداری روابط بین فردی بازی میکند. رویارویی به واسطه روی آورد هیجانی (مانند مقابله فعال با پردازش و ابراز هیجان) می تواند منجر به پاسخ های اجتماعی مثبت و بدست آوردن پشتیبانی اجتماعی به عنوان یک سپر در مقابله با بیماری شود و سازگاری بیماران دچار بدخیمی سینه را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!