بررسی انتظارات و نظرات مردم از اقدامات فوریت های پزشکی

چکیده:
مقدمه
مردم بخش مهمی از سیستم فوریت های پزشکی هستند و سرویس فوریت های پزشکی باید برای آموزش عموم در مورد تشخیص وضعیت اورژانس، دسترسی به سیستم وانجام اقدامات حیاتی پایه برنامه ریزی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین انتظارات و آگاهی مردم از اورژانس های پزشکی و انتظارات آنها از فوریت های پزشکی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 204 نفر از افراد بازدیدکننده از نمایشگاه تجهیزات فوریت های پزشکی در سال 1389 به روش آسان وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه چندگزینه ای محقق ساخته شامل 13 سوال بود که بر اساس مرور منابع و تهیه و روایی و پایایی آن از طریق نظرات متخصصین و آزمون مجدد تایید شد. جهت آنالیز داده ها از آمار توصیفی فراوانی مطلق و نسبی و میانگین استفاده شد.
یافته ها
4/83 درصد شرکت کنندگان پژوهش با شماره 115 آشنایی داشتند. 3/42 درصد از فاصله نزدیک ترین پایگاه اورژانس به منزل مسکونی خود بی اطلاع بودند. 2/38 درصد انتظار داشتند آمبولانس ظرف کمتر از 5 دقیقه به محل حادثه برسد. بیشتر از 65 درصد شرکت کنندگان اورژانس های پزشکی را به درستی تشخیص دادند و در برخورد با اورژانس های پزشکی، بیشتر از 6/67 درصد شرکت کنندگان به پاسخ صحیح مبنی بر تماس با 115 اشاره کرده بودند. 1/43 درصد شرکت کنندگان در رابطه با احیای قلبی ریوی پایه آموزش دیده بودند و بین کسانی که آموزش احیای قلبی ریوی گذرانده بودند و سایرین اختلاف معنی داری در انجام اقدامات لازم در برخورد فرد دچار ایست قلبی تنفسی وجود داشت(0001/0> p).
نتیجه گیری
بیشتر از نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه آگاهی لازم در خصوص موقعیت های اورژانسی را داشتند، ولی در برخی موارد انتظارات آن ها واقع بینانه نبود، لذا پیشنهاد می شود تلاش های بیشتری در رابطه با آموزش وضعیت های اورژانس، خدمات اورژانس 115 و آموزش احیای قلبی ریوی پایه به عموم مردم صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!