بررسی میزان شیوع مصرف خودسرانه دارو و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه لرستان در سال 1391

چکیده:
مقدمه و هدف
مصرف خودسرانه داروها در هر یک از اقشار جامعه سبب نابودی منابع و تهدید سلامت جامعه می شود. لذا این بررسی با هدف تعیین شیوع خود درمانی و برخی از عوامل موثر بر آن در دانشجویان علوم پزشکی و دانشجویان غیر علوم پزشکی شهر لرستان صورت پذیرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت مقطعی تحلیلی بر روی 600 نفر از دانشجویان دو دانشگاه لرستان و علوم پزشکی این استان در سال 1391 اجرا گردید. نمونه ها بصورت تصادفی سیستماتیک انتخاب و داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و با استفاده از پرسشنامه و چک لیست پایا (الفای کرونباخ 72/0) و روا (روایی محتوایی) جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تست های کای اسکوئر، آزمون تی و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید.
یافته ها
میزان شیوع خوددرمانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی به ترتیب برابر با 261 نفر( 87%) و 195 نفر (65%) بود که اختلاف معنی داری داشتند (02/0=p). میزان خود درمانی در دانشجویان دختر بیشتر از پسر و اختلاف بین آنها معنادار بود (041/0=p). بین مصرف خودسرانه دارو با اعتقاد به نداشتن وقت برای مراجعه به پزشک (02/0=p)، اعتقاد به عدم عارضه دار بودن داروهای مصرفی (01/0=p) و نتیجه خوددرمانی های قبلی ( 01/0=p) رابطه معنی دار آماری مشاهده گردید.
نتیجه گیری
شیوع خود درمانی در دانشجویان مورد بررسی و به خصوص در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشجویان دختر بسیار بالا بود. در نتیجه لازم است برنامه ای جهت تغییر در نگرش و عادات آنها در مراجعه به پزشک هنگام بیماری تدوین و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!