رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به مرکز قلب افشار یزد

چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی عروقی اولین عامل منجر به مرگ در ایران محسوب می شوند. نارسایی قلبی تنها بیماری قلبی است که از لحاظ بروز و شیوع رو به افزایش است. خود مراقبتی، یکی از جنبه های مهم درمان در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است، که منجر به کنترل عوارض بیماری خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین رفتارهای خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به مرکز قلب افشار یزد در سال 1392صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 150 نفر بیمار مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به مرکز قلب افشار یزد به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه اروپایی رفتارهای مراقبت از خود در بیماران نارسایی قلبی بودکه روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی در ایران به تایید رسیده است. روش جمع آوری اطلاعات مطالعه پرونده و مصاحبه ساختار یافته با بیماران بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون هایt مستقل، کروسکال والیس، کای دو و تحلیل واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش (3/83%) رفتارهای خود مراقبتی در حد متوسط و تنها 7/4 درصد از نمونه ها دارای رفتار خود مراقبتی خوبی بودند. در میان رفتارهای خود مراقبتی،« داروهایم را مطابق دستور پزشک مصرف می کنم» با میانگین 29/1، « اگرتنگی نفسم افزایش یافت، باپزشکم تماس می گیرم.» با میانگین 71/1 و « درطول روز،زمانی را به استراحت اختصاص می دهم.» با میانگین 07/2 بیشترین رعایت را نسبت به سایر رفتارها در میان بیماران داشت. آزمون های آماری ارتباط معنی داری بین رفتارهای خود مراقبتی با جنس (005/0P=)، درصد کسر تخلیه ای(004/0P=) و ابتلا به بیماری های مزمن دیگر (023/0P=) نشان داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج بدست آمده، رفتارهای خود مراقبتی در بیماران دچار نارسایی قلبی در سطح متوسطی بود و با توجه به اینکه افراد مبتلا به بیمار های قلبی نیازمند آموزش مداوم و مستمر می باشند، لذا آموزش خود مراقبتی به این بیماران بایستی در راس اقدامات تیم درمانی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!