بررسی میزان آگاهی و نگرش کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اهواز در مورد سیستم بایگانی و انتقال تصاویر پزشکی (PACS) در سال 92

چکیده:
مقدمه
سیستم آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی (PACS) سامانه رایانه ای است که برای ثبت، ذخیره، انتقال و نمایش تصاویر پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و تبادل و آرشیو تصاویر پزشکی را از طریق شبکه داخلی مرکز درمانی و یا بستر اینترنت فراهم می سازد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان آگاهی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اهواز در مورد سیستم بایگانی و انتقال تصاویر پزشکی (PACS) بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر،مطالعه ای توصیفی-مقطعی است.جامعه مورد مطالعه کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری ساده وارد مطالعه شدند. ابزارجمع آوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته، جهت آگاهی کارکنان از سیستم پکس و تجهیزات وابسته و پرسشنامه نگرش مدیران در مورد موانع احتمالی پیاده سازی سیستم PACS بود. پرسشنامه آگاهی به روش خود ایفایی و پرسشنامه نگرش به روش مصاحبه تکمیل شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط متخصصان و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ ( 87%=α)مورد تائید قرار گرفت. اطلاعات با استفاده ازآمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میزان آگاهی کارکنان و مدیران ازPACS و سیستم وابسته به ترتیب 65/30 و 5/27 بود. براساس نظرات مدیران مهمترین موانع پیاده سازی سیستمPACS عدم آگاهی کارکنان و مدیران ازمزایای PACS80% و هزینه پیاده سازی 79% بود.
نتیجه گیری
بنابر این مطالعه آگاهی کارکنان و مدیران از PACS و سیستم وابسته متوسط می باشد و هم چنین بر اساس نگرش مدیران مهمترین موانع احتمالی پیاده سازی سیستم پکس در بیمارستان ها، عدم اطلاع مدیران و کارکنان از مزایای سیستم پکس بود. قبل از پیاده-سازی سیستم پکس در بیمارستان ها بهتر است زمینه لازم جهت افزایش آگاهی کارکنان و مدیران صورت گیرد که در این راستا برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت و تهیه جزوات آموزشی می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!