بررسی فراوانی ایزوله های مایکوباکتریومهای غیر توبرکلوزیس، جدا شده از بیماران مراجعه کننده به مرکز سل دانشگاه علوم پزشکی کاشان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه اهمیت بیماریزایی مایکوباکتریوم های غیرکلوزیس (Non-Tuberculosis Mycobacterium) برای انسان مشخص گردیده است. بطور کلی این گروه علاوه بربیماریزایی در دستگاه تنفس، از قدرت بیماریزایی درغدد لنفاوی، پوست، بافت نرم، استخوان ها برخوردار است. تعیین هویت مایکوباکتریاها بر اساس کشت و تستهای بیوشیمیایی هفته ها طول میکشد و درتشخیص قطعی به ما کمک نمی کند. تکنیک PCR-RFLP (PRA ) از ژن hsp65 با استفاده از آنزیمهای HaeIII و BstEII یک روش افتراق گونه ای دقیق بوده و نسبت به روش های فنوتیپی از دقت و سرعت بالاتری برخوردار است. همچنین یک روش سریع و ارزان برای تشخیص گونه های مایکوباکتریایی میباشد.این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ایزوله های مایکوباکتریوم غیر توبرکلوزیس ، جدا شده از بیماران مراجعه کننده به مرکز سل انجام شد.
روش بررسی
مطالعه بر روی 106 بیمار ، مراجعه کننده به مرکز سل دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در طول سالهای 91 تا 94 انجام گرفت. ابتدا نمونه ها از نظر وجود تست های تشخیصی بیوشیمیایی مورد آزمون قرار گرفتند. همزمان تعیین هویت آن سویه ها با روش PRA انجام گرفت. سپس قطعه 441 جفت بازی Heat Shock Protein 65 (hsp65) با روش PRA تکثیر شد.سپس محصولات PCR با دو آنزیم HaeIII و BsteII هضم گردید و آنالیز بر اساس الکتروفورز انجام گردید.
یافته ها
بر اساس آزمایشات مولکولی از میان 106 نمونه بالینی، (8/3%) 4 نمونه خلط مربوط به مایکوباکتریوم های غیر توبرکلوزیس بودند.که شامل یک نمونه Mycobacterium abscessus، یک نمونه Mycobacterium senegalense، یک نمونه Mycobacterium fortuitum و یک نمونه Mycobacterium kansasii بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برخی از موارد بیماری سل در شهر کاشان ناشی از مایکوباکتریوم های غیر توبرکلوزیس می باشد. همچنین استفاده از روش PRA مبتنی بر ژن hsp65 مستقیما بر روی نمونه های بالینی، علاوه بر تسریع تشخیص با تعیین دقیق گونه های مایکوباکتریوم کمک شایانی در تشخیص، درمان و کنترل صحیح بیماری سل می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!