بررسی اثر تغییر منحنی خم در ناحیه انتقال بر عیب تابیدگی کف برای کانالهای با سطح مقطع متغیر در فرآیند شکل دهی غلتکی انعطاف پذیر

چکیده:
شکل دهی غلتکی انعطاف پذیر، فرآیند نوینی برای تولید پروفیل های با سطح مقطع متغیر است. این پروفیلها در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می شوند. محل اتصال سطح‏مقطع باریک به عریض در این پروفیل‏ها، ناحیه انتقال نامیده می‏شود. در مقاله پیش رو، اثر تغییر منحنی خم در ناحیه انتقال بر عیب تابیدگی کف پروفیل مطالعه شده است. از این ‏رو، با توجه به شروط مرزی هندسی در ناحیه انتقال، اثر پنج نوع منحنی مختلف سازگار با این شروط در ناحیه انتقال با معادلات دایره ای، چندجمله ای ها تا درجه پنج بر روی این عیب به صورت عددی و تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج اجزای محدود نشان داد که هر چه مقدار کرنش متوسط ایجاد شده در لبه بال از کرنش مطلوب کمتر باشد عیب تابیدگی ناحیه کف افزایش خواهد یافت. کمترین مقدار عیب تابیدگی در محصول با منحنی خم چند جملهای درجه چهار و بیشترین مقدار تابیدگی در محصول با منحنی خم دایرهای در ناحیه انتقال رخ داده است. جهت صحت سنجی مدل اجزای محدود، نمونه با منحنی خم دایره ای به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفت. تاریخچه کرنش و عیب تابیدگی اندازه گیری شد. انطباق خوب نتایج آزمایش‏ تجربی با شبیه سازی اجزای محدود صحت مدل اجزای محدود مورد استفاده را تایید کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
423 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p1621835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!