مروری روایی بر تاریخچه دندان پزشکی در سیر تمدن اسلامی

چکیده:
زمینه و هدف
دانش دندان پزشکی به عنوان یکی از شاخه های پزشکی همواره مورد توجه پزشکان مسلمان بوده است. پزشکان به جنبه های مختلف علم دندان پزشکی پرداخته و مجموع نظرات و دیدگاه های خود را در ضمن متون پزشکی نقل کرده اند. این مطالعه به منظور بررسی جایگاه دانش دندان پزشکی در میان پزشکان مسلمان انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در نوشتار پیش رو تلاش بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع متقدم (فردوس الحکمه، الحاوی، قانون، کامل الصناعه، معالجات البقراطیه و ذخیره)، تاریخچه دندان پزشکی در تمدن اسلامی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد تا هدف مقاله که بازنمایی سیر تکوین، تکامل و تحولات دانش دنداپزشکی است، تبیین گردد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از آن است که پزشکان مسلمان از دیدگاه و تجربیات اطبای یونان و مرکز علمی جندی شاپور بهره برده اند، اما تنها به نقل آن بسنده نکرده اند، بلکه علم دندان پزشکی را تکمیل و گسترش دادند و آن را بر مبنای علمی بنیان نهادند. تشریح بافت، عصب و استخوان دندان، آسیب شناسی، شناخت و درمان انواع بیماری ها، توصیه به مراقبت بهداشت دهان و دندان و روش های پیشگیری، تهیه انواع داروهای درمانی با منشا گیاهی- حیوانی و معدنی، استفاده از ابزار برای مداوای بیماری ها که گاه برای نخستین بار این ابزار توسط پزشکان مسلمان بکار می رفت، از جمله پیشرفت های مسلمانان در حوزه دندان پزشکی بوده است.
نتیجه گیری
دانش دندان پزشکی در تمدن اسلامی مبتنی بر شیوه علمی بوده است و پزشکان مسلمان در این حوزه پیشرفت های بسیار در شناخت و درمان بیماری داشته اند. تاکید پزشکان بر حفظ بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ابتلا به بیماری بود. بنابراین، می توان شاخصه پیشگیری و درمان را از ویژگی های دندان پزشکی اسلامی دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
765 تا 780
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!