تاثیر سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی بر شاخص های رشد، بازماندگی و ترکیبات لاشه بچه ماهی سفید (Rutilus frisii kutum)

چکیده:
این پژوهش به منظور ارزیابی تاثیر سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی جیره بر روی شاخص های رشد، بازماندگی و ترکیبات لاشه بچه ماهی سفید (Rutilus frisii kutum) صورت گرفت. به این منظور، 4 گروه از بچه ماهیان سفید با میانگین وزنی 14/0±12/1 گرم در وان های پلاستیکی با تراکم 40 عدد ماهی در هر وان، به مدت 56 روز با سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی (0، 1، 2 و 3 درصد غذا، هر تیمار با 3 تکرار) غذادهی شدند. در انتهای دوره شاخص های رشد (میانگین افزایش وزن بدن، درصد افزایش وزن بدن، ضریب تبدیل غذایی، ضریب رشد ویژه)، درصد بازماندگی و ترکیبات لاشه این تیمارها با تیمار شاهد مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بچه ماهیان سفید تغذیه شده با سطح 3 درصد عصاره نعناع فلفلی، از شاخص های رشد بهتر و بازماندگی بیشتری نسبت به سایر تیمارها برخوردار بودند. این در حالی است که بررسی ترکیب شیمیایی لاشه نشان دهنده آن بود که اختلاف معناداری در ترکیب تقریبی لاشه بین تیمارهای مختلف وجود نداشت. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، استفاده از نعناع فلفلی در سطح 3 درصد در جیره بچه ماهیان سفید، به منظور بهبود شاخص های رشد و بازماندگی این گونه ارزشمند، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!