اثر سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی (Mentha piperita)بر شاخص های رشد، ترکیبات لاشه، باکتری های روده و بازماندگی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در مواجهه با باکتری Yersinia ruckeri

چکیده:
این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی (Mentha piperita) جیره بر شاخص های رشد، ترکیبات لاشه، باکتری های روده ای و میزان بازماندگی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در مواجهه با باکتری Yersinia ruckeri صورت گرفت. 4 گروه از ماهیان با میانگین وزنی 12/0±2/32 گرم در حوضچه های فایبرگلاس با تراکم 80 عدد ماهی توزیع و طی مدت 8 هفته با سطوح مختلف عصاره نعناع فلفلی (0، 1، 2 و 3 درصد غذا، هر تیمار با 3 تکرار) غذادهی شدند. در انتهای دوره شاخص های رشد و ترکیبات لاشه تعیین و تعداد باکتری های روده ای و میزان مقاومت تیمارهای مختلف در مواجهه با باکتری محاسبه شد. نتایج نشان داد، که ماهیان تغذیه شده با سطح 3 درصد عصاره نعناع فلفلی، از شاخص های رشد بهتر، تعداد باکتری های لاکتیک بالاتر و درصد بازماندگی بیشتری در مواجهه با باکتری یرسینیا روکری نسبت به سایر تیمارها برخوردار بودند (05/0P<). این در حالی است که در ترکیب تقریبی لاشه بین تیمارهای مختلف اختلاف معناداری مشاهده نشد (05/0P>). بر اساس نتایج حاصله، استفاده از عصاره نعناع فلفلی به ویژه در سطح 3 درصد در جیره ماهی قزل آلای رنگین کمان، به منظور بهبود شاخص های رشد و افزایش مقاومت ماهیان در برابر باکتری یرسینیا روکری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!