مطالعه تنوع و تمایز ریخت سنجی کیلکا معمولی (Clupeonella cultriventris) با استفاده از تحلیل عاملی (PCA) و آنالیز تابع تشخیص (DFA) در سواحل جنوبی دریای خزر

چکیده:
این مطالعه به منظور بررسی تنوع و تمایز ریختی کیلکا معمولی (Clupeonella cultriventris) صید شده از بندرگاه های امیرآباد و بابلسر طی زمستان 1391 انجام گرفت. در مجموع، 330 قطعه ماهی (272 قطعه از امیرآباد و 58 قطعه از بابلسر) توسط تور قیفی صید و از لحاظ 30 صفت ریخت سنجی، 9 صفت شمارشی، طول، وزن بدن و گناد مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس دو طرفه (Two-way ANOVA) برای ویژگی های ریخت سنجی اصلاح شده نشان دهنده اثر متقابل معنی دار میان ایستگاه و جنسیت ماهی بود (P<0.05). نمونه های نر و ماده به طور متوسط به ترتیب در 74% و 48% از صفات، اختلاف معنی داری را میان دو ایستگاه نشان دادند (P<0.05). نمونه های کیلکا نر و ماده صید شده از بندر بابلسر در مقایسه با همتایان خود در امیرآباد دارای طول و وزن بیشتری بودند. نتایجDFA و رسم نمودار پراکنش نقاط براساس مولفه های اصلی (PCA) بر روی صفات ریخت سنجی و شمارشی، وجود ذخایر کاملا متمایز کیلکا معمولی را در صیدگاه های امیرآباد و بابلسر و دو شکلی جنسی در بین افراد نر و ماده را تایید نکردند. در مجموع، صفات ریخت سنجی بهتر از صفات شمارشی نشان دهنده تمایز و تفکیک ذخایر کیلکای معمولی در منطقه مورد مطالعه بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!