بررسی وضعیت زیستگاه های طبیعی صدف مرواریدساز محار Pinctada radiate در اطراف جزیره لاوان، شمال خلیج فارس

چکیده:
صدف مرواریدساز محار Pinctada radiate گونه غالب صدف مرواریدساز اقتصادی در خلیج فارس به خصوص سواحل ایرانی به شمار می رود. در این مطالعه، وضعیت زیستگاه های طبیعی این صدف و ذخایر آن در صیدگاه های سابق بررسی شد. آب های کم عمق اطراف جزیره لاوان به وسیله عملیات غواصی جستجو گردید و در نهایت دو زیستگاه لاوان 1 (دردور) و لاوان 2 (هدآباد) در آب های اطراف این جزیره یافت شد. زیستگاه های مذکور به ترتیب 60 و 15 هکتار مساحت داشتند و صدف های مرواریدساز محار به ترتیب در دامنه عمقی 7 تا 12 و 5 تا 11 متر دارای بیشترین پراکنش بودند. کل ذخایر موجود در زیستگاه دردور و هدآباد حدود 357000 و 61500 قطعه صدف برآورد گردید که به ترتیب 11% و 17% صدف ها قابلیت صید داشتند. میزان شاخص صید بر واحد سطح در زیستگاه های دردور و هدآباد به ترتیب N/m2 6/0 و N/m2 4/0 محاسبه گردید. میزان شاخص صید بر واحد تلاش نیز برای زیستگاه های مذکور به ترتیب N/hr 119 و N/hr 82 محاسبه شد. میزان زی توده در این زیستگاه ها به ترتیب 4620 و 1163 کیلوگرم به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که مساحت زیستگاه های بررسی شده، ذخایر صدف های موجود در آنها و میزان شاخص صید بر واحد سطح، نسبت به سالیان اخیر کاهش یافته و به رغم ممنوعیت فعالیت های صیادی در منطقه طی 7 سال اخیر، بازسازی ذخایر به کندی صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!