بررسی تولید تخمک و مراحل رشد آن در ماهی زنده زای پلاتی پوسیلوس ماکولاتوس (Pltypoecilus maculates)

چکیده:
پلاتی پوسیلوس ماکولاتوس (Poeciliidae) یک ماهی زنده زا، از تلئوستئن ها (جنس پوسیلیده) است. جریان اووژنز در این ماهی را می توان بر حسب تغییرات صورت گرفته به چند مر حله تقسیم نمود: مرحله 1: در این مرحله اووپلاسم شفاف با اندامک کم و توسط یک لایه سلولهای فولیکولی پوشیده می شود. اولین قطرات زرده در این مرحله ظاهرمی گردند. مرحله 2: در این مرحله میکروویلی ها و در بین آنها و در سطح خارجی تخمک قشر شعاعی (Cortex radiatus) ایجاد می شود. لایه های پوشاننده با کمک اووسیت و سلولهای فولیکولی ساخته می شود. علاوه بر این واکوئلهای محیطی (Cortical vesicle) ظاهر می شوند. در مرحله 3: تمایز و تقویت لایه های پوشاننده ادامه می یابد و سلولهای فولیکولی، حالتی استوانه ای به خود می گیرند. در اووپلاسم ذخایر زرده افزایش می یابد. در مرحله 4: درون اووپلاسم از زرده پر شده است. غشای هسته پاره شده و با افزایش حجم اووسیت غشای آن منظره صاف به خود گرفته و از طول میکروویلی ها کاسته شده است. پس از خروج نوزاد از تخمدان در بین سلول های فولیکولی دسموزوم ظاهر می شود. در حالیکه در طول رشد اووسیت و جنین این ساختمان ها به چشم نمی خورند. اووسیت رشد یافته با چهار لایه مختلف محافظت می گردد، که هر لایه نقش معین خود را از نظر حفاظت و فیزیولوژی برعهده خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!