ارزیابی کیفیت وب سایت های پژوهشکده های دانشگاه های علوم پزشکی ایران

چکیده:
مقدمه
وب سایت های پژوهشکده های دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وب سایت های پژوهشکده های دانشگاه های علوم پزشکی ایران بود.
روش بررسی
مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وب سایت های پژوهشکده های دارای وب سایت اختصاصی، با استفاده از چک لیستی که روایی آن پیش تر تایید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چک لیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وب سایت ها بود. برای اولویت بندی کیفیت وب سایت ها، به هر معیار این ابعاد، نمره ای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel استفاده گردید.
یافته ها
وب سایت های مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.
نتیجه گیری
وب سایت های پژوهشکد های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وب سایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهره وری، پژوهشکده ها باید در طراحی وب سایت های خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!