تحلیل موضوعی مقالات مرتبط با حوزه درمان افسردگی با روش خوشه بندی سلسله مراتبی

چکیده:
مقدمه
با توجه به شیوع بالای افسردگی و بار قابل توجهی که این بیماری به فرد، نظام سلامت و جامعه تحمیل می کند، انجام مطالعات گسترده برای اتخاذ روش های مناسب پیشگیری و درمان و مدیریت این بیماری، ضروری به نظر می رسد. به منظور کمک به انجام پژوهش های مفید و مورد نیاز در این حوزه، مطالعه حاضر با هدف تعیین ساختار موضوعی مقالات مرتبط با درمان افسردگی انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی با رویکرد علم سنجی بود که با استفاده از روش تحلیل هم رخدادی واژگان و خوشه بندی انجام گردید. توصیفگرهای مقالات مرتبط، با جستجوی عبارت «Depression» در سرعنوان موضوعی MeSH و با تقسیم فرعی «Therapy» از پایگاه PubMed در تاریخ 30/1/1394، در بازه زمانی سال های 2005 تا 2014 استخراج شد. داده ها در نرم افزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
رشد تولیدات علمی در حوزه درمان افسردگی طی سال های مختلف، به صورت متوازن اتفاق افتاده بود. با تفکیک بازه زمانی پژوهش به دو دوره پنج ساله، 12خوشه با 34 توصیفگر مشترک یکسان به دست آمد و مشخص گردید که موضوعات «روان شناسی، دارو درمانی و پایبندی به درمان»، زمینه اصلی (رانت) موضوعات می باشند.
نتیجه گیری
نتایج بر اساس شاخص دربردارندگی نشان داد که تنها 20 درصد از زمینه های موضوعی دوره دوم جدید هستند. از این امر می توان نتیجه گرفت که زمینه هایی که در سال های قبل با هم در نظر گرفته می شدند، ممکن است در ادامه پژوهش ها در سال های بعدی در کنار دیگر حوزه های متفاوت قرار بگیرند و یا حذف شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!