ارزیابی توان خودپالایی و نقش اکسیژن محلول در کیفیت آب رودخانه کر (مطالعه موردی: پایین دست سد درودزن تا دریاچه طشک- بختگان)

چکیده:
رودخانه کر یکی از منابع آبی با ارزش در استان فارس بوده که از نظر زیست محیطی و اقتصادی از شرایط و ارزش بالایی برخوردار است. در این پژوهش به منظور آگاهی از روند تغییر ها و پیش بینی کیفیت آب رودخانه کر با توجه به طرح ها و برنامه های آینده توسعه شهری، کشاورزی و صنعتی، از نرم افزار QUAL2K استفاده گردیده است. با انجام مطالعات میدانی، تعداد 7 موقعیت مناسب به منظور انجام نمونه برداری در بازه پایین دست سد درودزن تا دریاچه طشک-بختگان انتخاب و اکسیژن محلول در دو ماه شهریور و اسفند که به ترتیب کم آب ترین و پرآب ترین ماه های سال در منطقه مورد مطالعه هستند، با انجام نمونه برداری و آنالیز نمونه اندازه گیری گردید. کمینه و بیشینه اکسیژن محلول شبیه سازی شده در ماه های اسفند و شهریور به ترتیب برابر 59/5 میلی گرم در لیتر در پل خان و 25/8 میلی گرم در لیتر در پل شهید غنی زاده، و 71/5 میلی گرم در لیتر در پل خان و 91/7 میلی گرم در لیتر در پل شهید غنی زاده می باشد. دلیل کاهش اکسیژن محلول در ایستگاه پل خان، ورود فاضلاب های مجتمع پتروشیمی شیراز و شهر مرودشت می باشد. از علت های افزایش میزان اکسیژن محلول پس از پل خان می توان به کم شدن اثر پساب خروجی از تصفیه خانه مرودشت و مجتمع پتروشیمی شیراز اشاره کرد. وجود پل ها و تاسیسات آب بند مانند بند امیر، پل رحمت آباد و بند حسن آباد می تواند باعث افزایش تلاطم و افزایش هوادهی و قدرت خودپالایی رودخانه کر و در نتیجه افزایش میزان اکسیژن محلول در آن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!