بررسی رابطه بین عزت نفس و افسردگی دانش آموزان دختر

چکیده:
مقدمه
نوجوانی حساس ترین دوران حیات آدمی است که با بروز حالات روحی و روانی جدید شروع می شود و نوجوان را با مشکلات جدی روانی و اجتماعی روبه رو می سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط عزت نفس با افسردگی و مشخصات جمعیت شناختی دانش آموزان دخترانه فرزانگان شهرستان بروجرد انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی143 نفر از دانش آموز مقطع راهنمایی دخترانه فرزانگان شهرستان بروجرد با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک پژوهشگر ساخته، پرسشنامه 21 سوالی افسردگی بک و پرسشنامه 58 سوالی عزت نفس کوپراسمیت جمع آوری شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی مشارکت کنندگان 88/13 با انحراف معیار 736/0 سال بود. از دانش آموزان دختر شرکت کننده 3/20% دارای افسردگی متوسط تا شدید و 94/62% دارای عزت نفس پایین بودند. نتایج نشان داد که بین افسردگی و عزت نفس واحدهای مورد بررسی ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0>p). به طوری که دانش آموزان دختر با عزت نفس بالا کمتر علایم افسردگی را نشان می دادند.
نتیجه گیری
بیش از نیمی از دانش آموزان عزت نفس پایین داشتند. لذا پیشنهاد می شود هر گونه علائم افسردگی در دانش آموزان، جهت پیگیری دقیق و جدی به مشاورین و مسئولین پرورشی گزارش شود. حفظ و افزایش عزت نفس دانش آموزان و برخورد به موقع با افسردگی آنها، می تواند موجب بالارفتن کیفیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان در محیط مدرسه و خانواده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!