اثر پیش تغذیه عصاره آبی الکلی گلپر (Heraclum persicum) بر نفوذپذیری سد خونی - مغزی و میزان ادم مغزی در مدل سکته مغزی موش صحرایی

چکیده:
زمینه و هدف
آسیب مغزی ناشی از ایسکمی به صورت مرگ یا به صورت ناتوانی دائمی شمار زیادی از بیماران را ناتوان کرده نموده است. ادم اسکمیک از مهم ترین عوارض سکته مغزی می باشد. هدف از این مطالعه اثر پیش تغذیه ای عصاره آبی الکلی گلپر(Heraclum persicum) بر نفوذ پذیری سد خونی مغزی و کاهش ادم مغزی می باشد.
روش کار
در این مطالعه تجربی 35 سر رت نر از نژاد ویستار مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول و دوم(کنترل و شم) آب مقطر دریافت می کنند در حالی که سه گروه تیمار با عصاره های آبی الکلی گلپر با دوزهای 30، 50، 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از طریق گاواژ به مدت 30 روز دریافت نمودند. دو ساعت بعد از آخرین دوز هر گروه به زیر گروه هایMiddle Cerebral Artery MCAO)) برای اندازه گیری نفوذپذیری سد خونی-مغزی و زیرگروه دیگر برای اندازه گیری میزان ادم مغزی تقسیم شدند.
یافته ها
پیش تیمار با عصاره آبی الکلی گلپر باعث کاهش ادم مغزی و نفوذپذیری سد خونی- مغزی بعد از MCAOدر گروه های آزمایشی با دوز 50 و 100میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گردید(0/05p
نتیجه گیری
پیش تیمار باعصاره آبی الکلی گلپر موجب کاهش ادم مغزی و کاهش میزان نفوذپذیری سد خونی مغزی در مدل ایسکمی- خون رسانی مجدد موش می شود، عصاره آبی الکلی گلپر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش محافظت عصبی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!