مقایسه کارایی یدین، متیلن بلو و پرمنگنات پتاسیم در ضد عفونی تخم لقاح یافته ماهی ازون برون (Acipenser stellatus Pallas، 1771)

چکیده:
زمینه و هدف
نظر به اهمیت ماهی ازون برون و در خطر انقراض بودن آن، تکثیر مصنوعی نقش به سزایی در بازسازی ذخایر طبیعی این ماهی در دریای خزر دارد. یکی از فعالیت های ضروری در مرحله انکوباسیون، ضدعفونی تخم ها است که اگر به درستی انجام شود باعث افزایش بقا و لارو تولیدی می گردد. هدف از این پژوهش مقایسه کارایی یدین، متیلن بلو و پرمنگنات پتاسیم در ضدعفونی تخم لقاح یافته ماهی ازون برون است.
روش کار
پس از لقاح، تخم ها به چهار گروه تقسیم شدند(هر گروه شامل دو تکرار و مقدار تخم در هر تکرار 25 گرم) و با محلول یدین با غلظت 100 میلی گرم در لیتر به مدت 15 دقیقه، پرمنگنات پتاسیم با غلظت 20 میلی گرم در لیتر به مدت 30 دقیقه و متیلن بلو با غلظت 100 میلی گرم در لیتر(در دو مرحله یک ساعته) ضدعفونی گردیدند. در تیمار شاهد از هیچ ماده ضدعفونی استفاده نشد. سپس جهت طی شدن مراحل انکوباسیون، تخم ها به جعبه های انکوباتور یوشچنکو منتقل گردیدند. طی دوره انکوباسیون، هر روز تخم های قارچ زده و مرده به روش فیزیکی از جعبه ها جدا و شمارش و پس از تخم گشایی، تعداد لاروهای هر جعبه جداگانه شمارش شد.
یافته ها
تخم های ضدعفونی شده با محلول یدین و متیلن بلو کمتر دچار قارچ زدگی و درصد تبدیل آن ها به لارو بالاتر از تخم های ضدعفونی شده با پرمنگنات پتاسیم و گروه شاهد بود.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از محلول یدین برای ضدعفونی تخم ماهی ازون برون موثرتر و آسان تر از برخی مواد ضدعفونی کننده دیگر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!