مطالعه بافت شناسی و تکوین مشیمیه وشبکیه در جنین شترمرغ نژاد کانادایی

چکیده:
جهت این تحقیق از تعداد 12 عدد تخم شترمرغ نطفه دار سالم در سنین 22، 26، 30و 36 روزگی جنینی و سه قطعه جوجه یک روزه استفاده شد. جهت بررسی بافت شناسی مقاطع چشم به روش هماتوکسیلین ائوزین و ماسون تری کروم رنگ آمیزی گردیدند ولایه های مختلف مشیمیه و شبکیه مورد مطالعه قرارگرفت. نتایج نشان دادکه در 22 روزگی جنینی هر سه لایه اصلی چشم ( فیبروزی، عروقی و عصبی) تشکیل شده است. استرومای مشیمیه در 22 روزگی از بافت هم بندی همراه با ماتریکس زیاد و الیاف کلاژن بسیارظریف بوده و لایه های آن بخوبی مشخص و مجزا نبودند. شبکیه در سن 22 روزگی از سه لایه اصلی دانه دار خارجی، دانه دار داخلی و الیاف عصب بینایی تشکیل شده بود. در این سن مرز بین این لایه ها و طبقات مشبک داخلی و خارجی بخوبی مشخص نبود. در 26 روزگی الیاف در استروما مشخص تر و وسعت آن افزایش یافته بود. شبکیه در 26 روزگی تکامل بیشتری یافته بود و لایه های تشکیل دهنده آن بخوبی مشخص و قابل تفکیک بودند. در30 روزگی استرومای مشیمیه حاوی الیاف کلاژن و عروق خونی متسع بود و لایه های تشکیل دهنده شبکیه بخوبی تکامل یافته بودند. در 36 روزگی لایه های صلبیه، مشیمیه و شبکیه به حداکثر تکامل رسیده بودند. لایه مشیمیه از وسعت نسبتا خوبی برخوردار بود و حاوی عروق خونی متسع ، الیاف ظریف کلاژن و سلول های ملانوسیت فراوان بود. در جوجه یک روزه از نظر بافت شناسی اجزای چشم تفاوت چندانی با سن 36 روزه جنینی نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!