مقایسه اثرات درمانی سیلیمارین و نانوسیلیمارین بر مسمومیت کبدی القاء شده با نانوذرات دی اکسید تیتانیوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات اخیر نشان داده اند که نانوذرات دی اکسید تیتانیوم برای انسان سمی هستند. سیلیمارین به عنوان داروی محافظ کبدی شناخته شده است. در این مطالعه از روش ته نشینی نانو برای تولید نانوکریستال به منظور بهبود حلالیت سیلیمارین استفاده شد. هدف این مطالعه تعیین نقش حفاظتی سیلیمارین و نانوکریستال آن در درمان آسیب کبدی ناشی از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم در موش است.
روش کار
در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی به پنج گروه کنترل، شم، مسموم شده (تجویز خوراکی نانو دی اکسید تیتانیوم با دوز 150 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت سه هفته) وگروه های مسموم درمان شده با سیلیمارین و نانو سیلیمارین (تجویز خوراکی با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت سه هفته پس از تجویز نانو نانوذرات دی اکسید تیتانیوم) تقسیم شدند. در پایان، فعالیت آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) وآلکالین فسفاتاز (ALP) سرمی و تغییرات هیستولوژیکی کبدی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مصرف خوراکی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم منجر به افزایش معنی دار فعالیت آنزیم های AST، ALT و ALP (01/0 > P) و (001/0 > P) سرمی و قطر هسته هپاتوسیت ها گردید (05/0 > P). سیلیمارین و نانوکریستال آن سطوح افزایش یافته آنزیم های کبدی ناشی از مصرف نانوذرات دی اکسید تیتانیوم را کاهش داده و همچنین قطر هسته هپاتوسیت های موش های مسموم شده را کاهش دادند (001/0 > P).
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که سیلیمارین و نانوکریستال آن احتمالا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، سبب حفاظت کبدی در برابر آسیب ناشی از مصرف نانو ذره اکسید تیتانیوم می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!