اثر نانو ذره نقره در حذف باکتری کلبسیلا پنومونیه جدا شده از پسابهای صنعتی صنایع همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیشرفت در علوم و فناوری نانو در دهه گذشته، فرصت های زیادی برای بررسی اثرات بیولوژیکی از جمله اثرات ضد باکتریایی نانو ذرات ایجاد کرده است. هدف این مطالعه تعیین خواص ضد میکروبی نانو ذرات نقره در حذف باکتری کلبسیلا پنومونیه جدا شده از پساب های صنعتی است.
روش کار
در این مطالعه تجربی، پس از نمونه برداری از صنایع آلوده تست های مربوط به کلیفرم کل و مدفوعی با روش های استاندارد میکروبیولوژی انجام شد. فعالیت ضد میکروبی نانو ذرات نقره بر روی باکتری های مذکور (ایزوله و استاندارد کلبسیلا پنومونیه)، با روش رقت سازی در محیط مایع مورد بررسی قرار گرفت. به هر یک از رقت ها یک میلی لیتر سوسپانسون باکتری حاوی CFU/mL 108 × 5/1 اضافه و در دمای 37 درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت گرمخانه گذاری شد. پس از طی شدن مدت مذکور طول موج nm 600 برای اندازه گیری غلظت باکتری ها استفاده شد. سپس از هر رقت 100 میکرولیتر روی محیط پخش و گرمخانه گذاری شد. در نهایت نتایج به کمک روش های آماری و نرم افزار SPSS 22 آنالیز و تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
آلودگی کلیفرم کل و توتال پساب صنایع نساجی تایید و باکتری کلبسیلا پنومونیه (شاخص آلودگی صنایع نساجی) ایزوله گردید. با افزایش غلظت، میزان فعالیت ضدباکتریایی نانو ذرات نقره بیشتر شد و تعداد کلنی ها کاهش یافت. هر چند هیچ یک از غلظت ها قادر به مهار و حذف کامل باکتری ها نبود و بر پایه نوع باکتری گرچه اثر، متفاوت بود ولی این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد، متغیرهای مورد بررسی یعنی نوع باکتری و غلظت نانو ذرات نقره از عوامل موثر در بروز خاصیت ضد میکروبی نانو ذرات نقره است. گر چه غلظت های مورد استفاده بر باکتری های مذکور موثر بودند ولی باعث حذف کامل باکتری ها نشدند
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!