ارزیابی مدل های تلفیقی ARMA-ARCH و BL-ARCH در مدل سازی تراز سطح آب دریاچه ارومیه

چکیده:
اکثر مدل های غیرخطی بر پایه مدل سازی میانگین خطا توسعه یافته اند اما مدل های غیرخطی خودهمبسته با واریانس شرطی، بر پایه مدل سازی واریانس داده های سری باقی مانده استوار هستند. این مدل ها با ترکیب شدن با مدل های خطی، تا حدودی دقت مدل سازی و پیش بینی ها را افزایش می دهند. در این مطالعه با استفاده از داده های تراز سطح آب دریاچه ارومیه در دوره آماری 91-1352، مدل های خودهمبسته با میانگین متحرک و دو خطی و دو مدل ترکیبی (خودهمبسته با میانگین متحرک با واریانس شرطی) و (دو خطی با واریانس شرطی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای انتخاب مدل های خانواده آرما از معیار آکائیکه و برای صحت سنجی مدل ها از دو آزمون همبستگی و میانگین جذر واریانس خطا استفاده شد. نتایج صحت سنجی مدل های ARMA، BL، ARMA-ARCHو BL-ARCHبه ترتیب ضریب همبستگی 707/0، 618/0، 792/0 و 704/0 بین داده های محاسباتی و مشاهداتی و میانگین جذر واریانس خطا 836/2، 309/4، 031/2 و 411/4 را نشان داد. هم چنین نتایج نشان داد در مورد مدل آرما، تلفیق مدل خطی و غیرخطی، دقت مدل افزایش پیدا کرد ولی در مورد مدل دو خطی دوخطی، تلفیق دو مدل غیرخطی باعث کاهش نسبتا کم دقت مدل شد. به طور کلی نتایج نشان داد که با تلفیق دو مدل ARMAو ARCH، میزان خطای مدل حدود 28 درصد کاهش و با تلفیق دو مدل غیرخطی، میزان خطای مدل حدود 2 درصد افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!