وضعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از شبکه های تلویزیونی

چکیده:
مقدمه و هدف
رسانه ها به شدت بر رفتار مصرف و خرید افراد و شکل دهی الگوی غذایی آنها تاثیرگذار میباشند و بی شک، عدم تبلیغ خوراکی ها می تواند باعث کاهش استقبال مردم از این مواد و بیماری های مرتبط با آن ها گردد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، تعیین وضعیت موجود تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی آسیب رسان به سلامت میباشد.

روش کار
در این پژوهش مقطعی، تبلیغات شبکه های تلویزیونی یک، دو، سه و تهران از ساعت 6 صبح تا 24 نیمه شب در دو بازه زمانی 15 روزه (نیمه اول ماه بهمن سال 1391 و نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ) مورد بررسی قرار گرفت و فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت بر اساس فهرست مصوب وزارت بهداشت شامل: غلات حجیم شده، نوشابه های گاز دار، انواع چیپس و فرآورد ه های غذایی صنعتی در نظر گرفته شد. علاوه براین، گردآوری داده های اصلی پژوهش با بهره گیری از روش مشاهده ای و ابزار چک لیست صورت گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
طی 30 روز بررسی، 612 مورد کالای آسیب رسان به سلامت، ظرف 14567 ثانیه از چهار شبکه یک، دو، سه و تهران تبلیغ گردید؛ بدین شکل که در نیمه اول ماه بهمن سال 1391 ، 295 کالای آسیب رسان به سلامت طی 6853 ثانیه تبلیغ شد و در نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ، 317 مورد از این کالاها طی 7714 ثانیه تبلیغ گردید. شایان ذکر است که در این میان، شبکه سه سیما دارای بیشترین میزان تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت بود و انواع چیپس، بیشترین نوع این کالاها را به خود اختصاص داده بود.
نتیجه گیری
با توجه به میزان بالای تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، پیشنهاد میگردد ضمن پایش مداوم تبلیغات، از را هکارهای نظارتی و قانونی مناسب در این زمینه استفاده شود و قوانین بازدارنده جدیدی برای آن وضع گشته و اعمال گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!