بررسی وراثت پذیری ویژگی های آگرو- مورفولوژیکی و ارتباط تنوع ژنتیکی با عوامل جغرافیایی در جمعیت های وحشی گندم اینکورن غرب و شمال غرب کشور

چکیده:
به منظور بررسی وراثت پذیری صفات آگرو-مورفولوژیکی و همچنین ارتباط تنوع ژنتیکی با عوامل جغرافیایی در جمعیت های گندم وحشی اینکورن (41 جمعیت شامل 33 جمعیت از گونه T. boeoticum و 8 جمعیت از گونه T. urartu) آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در ایستگاه تحقیقاتی دانشگاه تبریز انجام شد. بر اساس نتایج تجزیه واریانس بین جمعیت ها از نظر کلیه صفات به جز تعداد کل پنجه ها و پنجه های بارور اختلاف معنی داری وجود داشت. مقایسه میانگین گروهی نیز اختلاف معنی داری را بین دو گونه مورد بررسی از نظر تمامی صفات به جز عرض برگ، وزن کل سنبله ها و شاخص برداشت نشان داد. مقادیر وراثت پذیری و ضرایب تنوع نیز بیانگر سطح بالایی از تنوع صفات آگرو- مورفولوژیک در این گونه ها بودند. بر اساس ضرایب همبستگی رابطه مثبت و معنی داری بین بیشتر صفات مشاهده شد. باوجوداین تنها همبستگی بین عرض جغرافیایی با طول سنبله و ارتفاع از سطح دریا با تعداد کل پنجه ها مثبت و معنی دار بود. دندروگرام های حاصل از تجزیه خوشه ایجمعیت ها را بر اساس کلیه صفات مورد بررسی و همچنین عوامل جغرافیایی به دو گروه کلی تفکیک کردند. به طوری که گروه بندی جمعیت ها بر اساس هر دو تجزیه تا حد زیادی منطبق با یکدیگر بود و جمعیت ها به دلیل داشتن ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی تقریبا یکسان در یک گروه قرار گرفتند. در این مطالعه تنوع فوق العاده ای از گندم های اینکورندر استان های کرمانشاه و لرستان مشاهده شد که بیانگر توجه ویژه به ژرم پلاسم های این مناطق بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!