بررسی اثر غلظت های مختلف تنظیم کننده رشد گیاهی و نوع ریزنمونه بر میزان القای کالوس، رویان زایی و باززایی شاخساره مرزنجوش بخارایی (Origanum vulgare ssp. gracile)

چکیده:
مرزنجوش بخارایی (Origanum vulgar ssp. gracile) از گیاهان دارویی متعلق به خانواده نعناعیان (Lamiaceae) می باشد. ترکیب غالب اسانس آن را کارواکرول تشکیل می دهد. در این تحقیق تاثیر غلظت های مختلف 2،4-D در ترکیب با BAP بر روی کالوس زایی ریزنمونه های مختلف (کوتیلدون، هیپوکوتیل، گره، نوک شاخه و برگ) گیاه مرزنجوش بخارایی بررسی شد. اثر متقابل نوع محیط کشت در نوع ریزنمونه در سطح احتمال 1 درصد معنی دار شد. در ریزنمونه برگ حداکثر القای کالوس (100 درصد) در تیمارهای 1 و 3 میلی گرم در لیتر 2،4-D و در ریزنمونه گره در تیمار 3 میلی گرم در لیتر 2،4-D حداکثر درصد القای کالوس (3/93 درصد) مشاهده شد. تیمار 1/0 میلی گرم در لیتر BAP کمترین میزان القای کالوس (صفر درصد) را در ریزنمونه برگ نشان داد. بیشترین درصد تولید کالوس رویان زا در محیط کشت MS حاوی 1 میلی گرم در لیتر 2،4-D در ترکیب با 1/0 میلی گرم در لیتر BAP در ریزنمونه نوک شاخه به دست آمد و کمترین میزان در محیط کشت MS بدون تنظیم کننده رشد گیاهی و محیط حاوی 1/0 میلی گرم در لیتر BAP در همه ریزنمونه ها و در محیط حاوی 5 میلی گرم در لیتر 2،4-D در ریزنمونه هیپوکوتیل مشاهده شد. با افزایش غلظت تنظیم کننده رشد گیاهی 2،4-D رویان زایی کاهش یافت و در بین ریزنمونه ها نوک شاخه و گره بالاترین درصد رویان زایی را داشتند. در آزمایش بررسی اثر BAP در شاخه زایی ریزنمونه ها، بیشترین میزان شاخه زایی (100 درصد) در ریزنمونه گره و نوک شاخه در هر دو تیمار صفر و 1/0 میلی گرم در لیتر BAP به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!