تاثیر قرص آهسته رهش روی، سلنیوم و کبالت بر عملکرد و برخی فراسنجه های خونی بزهای نر مرخز

چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر قرص آهسته رهش حاوی روی، سلنیوم و کبالت بر عملکرد و فراسنجه های خونی بزهای نر مرخز به مدت شصت روز انجام شد. شمار هجده راس بز نر مرخز با میانگین سن پانزده ماه و میانگین وزن بدن 1/5±4/24 کیلوگرم، به طور تصادفی به دو گروه 9 راسی شامل: 1) گروه شاهد (دریافت کننده جیره پایه بدون هرگونه مکمل کانی و بدون قرص آهسته رهش) و 2) گروه قرص (دریافت کننده جیره پایه افزون بر یک عدد قرص آهسته رهش) تقسیم شدند. میزان ماده خشک مصرفی، افزایش وزن روزانه و بازده خوراک تعیین شد. فراسنجه های خونی در روزهای 30 و 60 آزمایش اندازه گیری شد. مصرف خوراک روزانه بین تیمارهای آزمایشی یکسان بود. در گروه شاهد، میزان افزایش وزن روزانه (41/37 گرم در روز)، غلظت ویتامین 12B (05/185 واحد در لیتر) و روی (86/0 میلی گرم در لیتر) پلاسما، فعالیت آنزیم های آلکالین فسفاتاز (31/167واحد در لیتر) سرم و گلوتاتیون پراکسیداز خون کامل (28/261 واحد در گرم هموگلوبین) و غلظت هورمون 3T سرم (35/1 نانو مول بر لیتر) در مقایسه با گروه دریافت کننده قرص کمتر بود (05/0>P). همچنین فعالیت آنزیم کراتین فسفوکیناز و غلظت 4T سرم در تیمار دریافت کننده قرص در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (05/0>P). به طورکلی، نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از قرص آهسته رهش روی، سلنیوم و کبالت می تواند عملکرد و وضعیت گلوتاتیون پراکسیداز، ویتامین 12B و تری یدوتیرونین (3T) خون را در بزهای مرخز در مقایسه با گروه دریافت کننده جیره پایه بدون هرگونه مکمل کانی بهبود دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
507 تا 517
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!