شیوع عفونت پنهان با ویروس هپاتیت B در میان اهداکنندگان قرنیه در بانک چشم جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
هدف
تعیین عفونت های پنهان Occult Hepatitis B Virus (HBV) در اهداکنندگان قرنیه بانک چشم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تکنیک Polymerase Chain Reaction و نیز ارزیابی تبعات فرهنگی و اقتصادی نتایج این روش در رد یا نگه داری قرنیه های این افراد جهت پیوند.
روش پژوهش: سرم خون اهداکنندگان قرنیه که آزمایش های سرولوژی غربالگری در آن ها برای HTLV Ab و HIV Ab و HCV Ab و HBS Ab و HBS Ag و سفیلیس منفی و برای HB Core Ab مثبت بود، تحت Real Time PCR برای تعیین HBV DNA قرار گرفت و حد تشخیصی IU/ml400 برای تشخیص DNA ویروس هپاتیت B، در نظر گرفته شد.
یافته ها
طی دوره دو ساله، تعداد 8372 نمونه سرم از 8372 دهنده مورد بررسی قرار گرفتند. از کل سرم های فوق، 76 نمونه (9/0 درصد) براساس نتایج آزمایشات الایزا HTLV Ab، HIV Ab، HCV Ab، HBS Ag و سفیلیس منفی، ولی HB Core Ab مثبت و HBS Ab منفی داشته و سرم آن ها تحت Real Time PCR برای HBV DNA قرار گرفت. نتایج PCR در 6 مورد (9/7 درصد) Detectable (بالاتر از IU/ml400) و در 66 مورد (8/86 درصد) Undetectable بود. در 4 مورد (3/5 درصد) مقدار سرم ارسالی برای انجام آزمایشات PCR، ناکافی بود.
نتیجه گیری
استفاده از Nucleic Acid Amplification Tests (NATs) در تشخیص موارد Occult HBV در اهداکنندگان قرنیه به منظور کاهش خطر انتقال عفونت هپاتیت B در اثر پیوند قرنیه الزامی است. غیرقابل تشخیص شدن HBV DNA در درصد بالایی از سرم اهداکنندگان قرنیه مشکوک به Occult HBV در مطالعه فعلی، منجر به قابل استفاده شدن قرنیه های اهدایی در این گروه از اهداکنندگان قرنیه برای پیوند گردید که در گذشته به علت عدم انجام NAT HBV، غیر قابل پیوند بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!