مقایسه سیستم های مغزی، رفتاری و هیجان خواهی در زنان مصرف کننده و غیر مصرف کننده سیگار و قلیان (مطالعه مورد شاهدی شهر تهران)

چکیده:
مقدمه
امروزه، مصرف دخانیات ( سیگار و قلیان) که برای سلامتی بسیار خطرناک می باشد، بسیار گسترش یافته است. علاوه براین، ویژگی های شخصیتی در گرایش افراد به مصرف دخانیات تاثیر دارد.
هدف
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستم های مغزی، رفتاری و هیجان خواهی در زنان مصرف کننده و غیر مصرف کننده سیگار و قلیان می باشد.
روش
این پژوهش از نوع مورد شاهدی است. 160 زن شامل 80 زن مصرف کننده سیگار و قلیان و 80 زن غیر مصرف کننده به روش نمونه گیری تصادفی در شهر تهران در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هیجان خواهی ذاکرمن و پرسشنامه شخصیتی گری-ویلسون (GWPQ) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین بازداری (0001/0>p)، فعال سازی (0001/0>p) و سیستم مغزی رفتاری (0001/0>p) در زنان مصرف کننده سیگار و قلیان و غیرمصرف کننده وجود دارد(0001/0>p). همچنین تفاوت معناداری در متغیر هیجان خواهی (0001/0>p) بین این دو گروه مشاهده شد.( (0001/0>p)
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که زنانی که مصرف دخانیات بیشتری دارند، هیجان خواهی و سیستم فعال سازی رفتاری، بالاتری دارند. از این رو این عوامل باید در روند مداخله های بهداشتی و درمانی پیشگیرانه در زنان مصرف کننده دخانیات و قلیان مورد توجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!