بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی

چکیده:
زمینه و هدف
سکته مغزی به دلیل روند طولانی، مشارکت بیمار در امر مراقبت از خود را طلب می نماید. آموزش ناکافی و سن بالای بیماران باعث ضعف در خود مراقبتی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی این بیماران می گردد. آموزش الکترونیکی این امکان را فراهم می کند تا بیماران نوع جدیدی از ارتباط، مراقبت، آموزش و بیمار محوری را تجربه نمایند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تعیین تاثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی 64 بیمار مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1393 انجام شد. این بیماران به روش نمونه گیری آسان با توجه به معیارهای ورود و خروج از بخش داخلی اعصاب انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 32 نفره تقسیم شدند. گروه مداخله به روش الکترونیک به مدت یک ماه آموزش داده شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکه مغزی بود. قبل و بعد از مداخله داده های مربوط به کیفیت زندگی به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (تی مستقل، تی زوجی) صورت گرفت.
یافته ها
میانگین کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه مداخله 136.1 با انحراف معیار 34.8 و در گروه شاهد 139.7 با انحراف معیار 32.6 بود که تفاوتی را نشان نمیداد. پس از مداخله میانگین کیفیت زندگی در گروه مداخله 191 با انحراف معیار 35 و در گروه شاهد 148.3 با انحراف معیار 37.6 محاسبه شد که تفاوت معنی دار(p<0.001) را نشان میداد.
نتیجه گیری
آموزش الکترونیک موجب بهبود کیفیت زندگی در بیماران گروه مداخله گردید. به نظر میرسد دلیل آن افزایش نقش فعال بیماران در امر مراقبت از خود باشد. بیماران نوع جدیدی از آموزش را تجربه کرده و انگیزه آنان جهت یادگیری افزایش یافته بود که با توجه به منافع این شیوه آموزشی طراحی و به کارگیری آن در فرایند آموزش بیماران توصیه می گردد. پرستاران می بایست هر چه بیشتر با این نوع آموزش آشنا شده و از آن جهت آموزش به بیماران استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1680275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!