بررسی تنش کم آبی بر عملکرد بوته و برخی صفات در ارقام مختلف سویا

چکیده:
در حال حاضر یکی از چالش های مهم در دنیا و کشور ایران، بحران آب است. دستیابی به ارقام متحمل به خشکی باید یکی از الویت های تحقیقاتی در بخش کشاورزی باشد. به منظور بررسی تاثیرتنش خشکی بر صفات مورفولوژیک و عملکرد ارقام مختلف سویا آزمایشی گلدانی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار در سال 1393 در شهرستان گرگان اجرا شد. ارقام شامل ویلیامز، سحر، گرگان سه و کتول و تیمارهای اعمال شده شامل: بدون قطع آبیاری(شاهد)، قطع آبیاری در مراحل رویشی، گلدهی، غلاف دهی و پرشدن دانه بوده است. کشت به صورت تابستانه بود. یادداشت برداری های مربوط به ارتفاع و سایر صفات در زمان رسیدگی فیزیولوژی انجام شد و عملکرد دانه هر بوته بعد از برداشت مشخص شد. نتایج آزمایش نشان داد که تنش خشکی باعث کاهش عملکرد و کاهش تعداد گره، ارتفاع، تعداد غلاف، وزن خشک و طول ریشه شد. بیشترین و کمترین ارتفاع و تعداد گره به ترتیب مربوط به رقم گرگان 3 و ویلیامزبود. یشترین و کمترین تعداد غلاف در هر بوته مربوط به رقم سحر و ویلیامزبود. بیشترین میزان عملکرد دانه در بوته را رقم کتول با میانگین 5333/ 11 گرم در بوته تولید کرد و رقم ویلیامز با میانگین7333/8 گرم در بوته کمترین میزان عملکرد را نشان داد. براساس نتایج مربوط به میانگین های صفات و عملکرد به طور کلی رقم کتول و سحر نسبت به تنش خشکی تحمل بیشتری نسبت به دو رقم دیگر نشان دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!