بررسی همبستگی بین واریکوسل و دمای بیضه با استفاده از عکس برداری حرارتی در سربازان مراجعه کننده به بیمارستان 501 ارتش در سال 1395

چکیده:
زمینه و هدف
واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ها است. الگوی توزیع حرارتی غیرطبیعی را می توان در کیسه بیضه توسط تصویربرداری حرارتی تشخیص داد. تصویربرداری حرارتی روشی از راه دور، بدون تماس و غیرتهاجمی است. هدف مطالعه بررسی همبستگی بین واریکوسل و دمای بیضه با استفاده از عکس برداری حرارتی در سربازان مراجعه کننده به بیمارستان 501 ارتش در سال 1395 است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 56 سرباز در بیمارستان 501 ارتش در سال 1395 انجام شد. در این مطالعه قابلیت تصویربرداری حرارتی در تشخیص و گریدینگ واریکوسل مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت انجام ترموگرافی از دوربین مادون قرمز غیرتماسی VIS-IR 640استفاده شده است. نتایج به صورت آمار توصیفی گزارش گردید.
یافته ها
در دو حالت، به کمک توزیع دما، امکان شناسایی واریکوسل با استفاده از دوربین حرارتی وجود داشت. یکی عدم تقارن حرارتی و افزایش دما در شبکه وریدیpampiniform و هیچ افزایش دمایی در بیضه همان سو و دیگری افزایش دمای شبکه وریدیpampiniform و افزایش دمای بیضه همان سمت بود. نتایج نشان داد قابلیت تشخیصی ترموگرافی در گرید 3 واریکوسل نسبت به بقیه گریدها بالاتر می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق و هم چنین بی خطر بودن به جهت عدم پرتودهی به بیمار، ارزان بودن و تشخیص نسبتا مناسب آن در واریکوسل، ترموگرافی روشی سودمند است. به نظر می رسد بتوان از ترموگرافی به عنوان روشی مکمل در سونوگرافی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!