وضعیت فرهنگ سازمانی و ارتباط آن با تعهد و پتانسیل کارآفرینی سازمانی در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1395-1394

چکیده:
زمینه و هدف
بهبود فرهنگ و تعهد سازمانی می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمانی شود. همچنین از اساسی ترین ابزارها برای رشد کارآفرینی، فرهنگ سازی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی و همچنین فرهنگ و کارآفرینی سازمانی از دیدگاه کارمندان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشی تحلیلی کاربردی بود که به صورت مقطعی با مشارکت 150 نفر از کادر درمانی و اداری شاغل در بیمارستان های شهید فقیهی و نمازی شیراز انجام شده است. داده های پژوهش توسط 3 پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون، کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل و تعهد سازمانی آلن و مایر جمع آوری شد و توسط نرم افزارهای SPSS 16 وLizrel 8.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنادار دارد .با بهبود فرهنگ سازمانی، کارآفرینی و تعهد سازمانی نیز به طور معنی داری افزایش پیدا می کند. این در حالی است که اثر فاکتور فرهنگ سازمانی بر تعهد، بیشتر از اثر این فاکتور بر روی کارآفرینی سازمانی بوده است. میانگین و انحراف معیار ابعاد فرهنگ، تعهد و کارآفرینی سازمانی به ترتیب 57/0 ± 26/3، 56/0 ± 28/3، 62/0 ± 38/3 بوده است.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که با ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، می توان کارآفرینی سازمانی و تعهد کارکنان را افزایش داد. در نتیجه مدیران بیمارستان باید در جهت برانگیختن این مولفه تاثیر گذار (فرهنگ سازمانی) دقت بیشتری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!