اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی

پیام:
چکیده:
اهداف
همبودی اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی از شایع ترین مشکلات نوجوانان است و پیامدهای مخربی برای آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه، 30 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95-1394 که مبتلا به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بودند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 15نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک، پرسش نامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، پرسش نامه افسردگی بک ویرایش دوم، مقیاس اجتناب شناختی- رفتاری و مقیاس پاسخ های نشخواری بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2ساعته (هفته ای یک جلسه) به صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکردند. در نهایت از هر دو گروه، پس آزمون و مجددا دو ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در گروه آزمایش، میانگین نمرات متغیرهای اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مراحل پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه کاهش معنی داری داشت (01/0p<).
نتیجه گیری
درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش میزان اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1687387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!