تبیین علل کاهش پاسخگویی رضایتبخش جنسی در زنان متاهل در سنین باروری: یک تحقیق کیفی

پیام:
چکیده:
هدف
رابطه جنسی تعاملی دوطرفه است که برای ارتقای کیفیت آن، تعامل بهینه هر دو طرف رابطه نیاز است. یکی از مشکلات در روابط جنسی زوج ها، عدم رضایتمندی زن به رابطه است. نارضایتی در صورتی است که انتظار و درخواست صرفا از جانب مرد مطرح شود. هدف این مقاله تبیین علل کاهش پاسخگویی رضایت بخش جنسی زنان متاهل در مقابل درخواست جنسی همسر است.
مواد و روش ها
در این پژوهش برای تبیین و تحلیل رفتارهای جنسی زنان متاهل در سنین باروری از روش کیفی و رویکرد تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل تمام زنان متاهل در سنین باروری در شهرهای رفسنجان و اصفهان بودند. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. 52 نفر از گروه هدف در شهرهای رفسنجان و اصفهان بودند که در 4 مصاحبه فردی عمیق و 8 گروه متمرکز متشکل از 48 شرکت کننده به طور داوطلبانه شرکت کردند. اطلاعات حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، ضبط و تایپ شد. داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی به سبک گرانهایم تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
از داده های تحقیق درباره علل کاهش پاسخگویی رضایت بخش جنسی زنان، سه معنای اصلی پیش نیاز توجه و محبت و انحراف از معیارهای طرح واره جنسی و خواست های فردی استخراج شد.
نتیجه گیری
برای ارتقای سلامت جنسی زنان و به ویژه ارتقای کیفیت زندگی زناشویی لازم است که متخصصان حوزه سلامت جنسی به تغییرات رفتارهای جنسی زنان و توقعات وانتظارات و اقتدار جنسی آنان توجه کنند. پیشنهاد می شود این نکات در آموزش های جنسی قبل و حین ازدواج برای زنان و مردان لحاظ شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!