اثر مولفه قائم زلزله روی تقاضای لرزه ای قابهای بتنی میان مرتبه

چکیده:
با توجه به خسارتهای سازه ای به وجود آمده در زمین لرزهای نزدیکگسل اخیر که به مولفه ی قائم زمین لرزه نسبت داده میشودو بروز آسیب های متعدد در ستون های بتنی که باعث تخریب پیشرونده نیز می شود، علاقه مندی برای بررسی اثر مولفه ی قائم در پاسخ های لرزه ای افزایش یافته است.در این پژوهش، قابهای بتنی میان مرتبه طراحی شده با ضوابط لرزه ای، تحت تحریک همزمان مولفه قائم و افقی زلزله و تحریک مولفه افقی زلزله به تنهایی قرار گرفت. برای تحلیل تاریخچه زمانی از دو گروه شتاب نگاشت های نزدیک و دور از گسل، استفاده گردید. پاسخ های سازه ای نیروی محوری کششی، فشاری و نوسان نیروی محوری ستون ها، نسبت نیاز به ظرفیت برشی ستون ها و لنگر بیشینه ی وسط دهانه ی تیر، در دو حالت با و بدون تحریک مولفه ی قائم، مقایسه شد و اثر حضور مولفه ی قائم، برای شتاب نگاشت های دور و نزدیک گسل، برای دهانه ی کناری و میانی، قابهای بتنی به صورت مجزا به دست آمد .نتایج نشان می دهد که نیروی کششی و بروز کشش در ستون های کناری بحرانیتر از ستونهای میانی، خواهد بود. حضور مولفه ی قائم باعث کاهش نیروی فشاری کمینه و حرکت به سمت کشش می شود که این مقدار در بحرانی ترین حالت، به صورت میانگین بین شتاب نگاشتهای نزدیک گسل به 84% کاهش میرسد. حضور مولفه ی قائم باعث افزایش نیاز به ظرفیت برشی می شود و در بیشترین حالت به 31% افزایش نسبت نیاز به ظرفیت برشی منجر میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1692505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!