جنبه های بر سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو
نویسنده:
چکیده:
برای کسی که اندک اطلاع سبکشناختی از ادوار شعر فارسی دارد، مسلم است که قصاید ناصرخسرو هم از نظر فنی و هم از لحاظ محتوایی بهکلی با قصاید سایر شاعران قرن پنجم هجری متفاوت است. این تفاوت حتی در حوزه هایی از شعر او به چشم میخورد که شاعر برای ایجاد تنوع و نوآوری با محدودیت روبهروست. در این مقاله، سعی شده است از طریق مقایسه قصاید ناصرخسرو با سه تن از معروفترین معاصرانش (عنصری، فرخی و منوچهری) در سه حوزۀ بیرونی، کناری و درونی موسیقی شعر، برجستهترین ویژگی های سبکی شعر او تعیین و تبیین شود. حاصل این بررسی مشخص میکند که استفادۀ ناصرخسرو از اوزان کمکاربرد و وجود سکته در وزن شعر، از مهمترین موارد سبکساز در بخش موسیقی بیرونی شعر اوست. همچنین کاربرد ردیفهای غیرفعلی و نیز بسامد بالای جناس و استفاده از آن به عنوان محور طنز و انتقاد، بهترتیب از برجستهترین موارد تمایز سبکی شعر ناصرخسرو در حوزه های موسیقی کناری و درونی محسوب میشوند.
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
91 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1692857
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!