تاثیر استفاده از افزودنی های باکتریایی و اسانس رزماری، رازیانه و زنیان بر ترکیب شیمیایی، خصوصیات تخمیری، فراسنجه های تولید گاز و قابلیت هضم سیلاژ ذرت در شرایط برون تنی

چکیده:
مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر استفاده از افزودنی باکتریایی و اسانس رزماری، رازیانه، زنیان در دو سطح 125 و 250 میکرولیتر بر کیلوگرم علوفه تازه بر ترکیب شیمیایی، قابلیت هضم برون تنی، فراسنجه های تولید گاز و ویژگی های تخمیر سیلاژ ذرت در قالب یک طرح کاملا تصادفی انجام شد. علوفه های برداشت شده ذرت در سه تکرار در کیسه های پلاستیکی به صورت دستی فشرده و سیلو شدند. سیلوهای پر شده در دمای اتاق نگهداری و برای مدت 3، 7، 21 و 45 روز سیلو شدند. سیلاژهای ذرت تلقیح شده با افزودنی باکتریایی در روزهای 3 و 7 در مقایسه با تیمار شاهد دارای ماده خشک بالاتری بودند. غلظت کربوئیدرات های محلول در آب میان تیمارها مختلف بود. بالاترین و پایین ترین مقدار به ترتیب مربوط به تیمار رازیانه در سطح 125 میکرولیتر بر کیلوگرم در روز 3 و تیمار افزودنی باکتریایی در روز 45 پس از سیلو کردن بود. در بین تیمار ها، تیمار شاهد در روز 3 پس از سیلو کردن و تیمار رازیانه 250 میکرولیتر در روز 7 پس از سیلو کردن به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین پتانسیل تولید گاز بودند. سیلاژهای عمل آوری شده با اسانس زنیان در سطح 250 میکرولیتر و اسانس رازیانه در سطح 125 میکرولیتر در روز 21 به ترتیب بیشترین و کمترین توده میکروبی تولیدی را داشتند. به طور کلی، نتایج نشان داد که استفاده از اسانس ها در مقایسه با تیمار شاهد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ارزش تغذیه ای سیلاژ ذرت نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
553 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p1697690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!