اثرات سرب و کادمیوم بر بقاء، پیش پراکسیداسیون لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل در کرم خاکی ایزینیا فتیدا

چکیده:
سابقه و هدف
گسترش روز افزون ورود فلزات سنگین به محیط و تاثیر آن ها روی ساختار اجتماع جانداران خاکزی موجب بر هم زدن اکوسیستم خاک می شود. از سویی دیگر مطالعه پاسخ های مولکولی و سلولی بی مهر گان خاکزی به عنوان بیومارکرهایی از سلامت محیط می تواند اطلاعات مفیدتری در رابطه با اثرات استرس آلاینده ها بر آن ها ارائه دهد. از این رو هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات سرب و کادمیوم روی بقاء، توده زیستی و نیز پراکسیداسیون لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل به عنوان نشانگرهای فیزیولوژیکی سلول، از گونه Eisenia fetida کرم خاکی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تست سمیت روی کرم خاکی به روش Filter paper مطابق دستورالعمل 207 سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی (OECD) انجام شد. سطح فعالیت آنتی اکسیدان های کل (TAC) و پراکسیداسیون لیپیدی به ترتیب با روش های توان آنتی اکسیدانی احیای آهن (FRAP) و تیو باربیوتوریک اسید (TBA) اندازه گیری شدند.
یافته ها
این مطالعه نشان داد میزان LC50 به عنوان نشانگر بقاء برای سرب و کادمیوم به ترتیب بر حسب μg/cm2 در بازه زمانی 24 ساعته 84/54 و 18/14و در بازه 48 ساعته 1/34 و 4/8 است. هم چنین به طورکلی با افزایش غلظت سرب و کادمیوم، میزان مرگ، کاهش وزن، پراکسیداسیون لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل افزایش یافت. این در حالی است که حساسیت کرم ها به کادمیوم نسبت به سرب بیش تر بود(05/0P<).
استنتاج: براساس یافته ها در گونه E. fetida کرم خاکی در حضور سرب و کادمیوم TAC و MDA به طور معنی داری افزایش پیدا می کند. لذا اندازه گیری TAC و MDA می تواند به عنوان نشانگرهای فیزیولوژیکی سلول در حساسیت گونه E. fetida کرم خاکی به آلاینده های سرب و کادمیوم در مدیریت منابع آلاینده و سلامت محیط زیست مورد توجه محققین قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!