موانع اجرایی حاکمیت بالینی در بیمارستان های استان خوزستان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
شناسایی موانع اجرای حاکمیت بالینی و اقدام برای رفع آنها به اجرای موفق حاکمیت بالینی کمک می کند. این پژوهش با هدف شناسایی موانع اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان های استان خوزستان در سال 1393 انجام شد.
مواد و روش ها
برای انجام این پژوهش بنیادی از یک پرسشنامه با روایی و پایایی بالا استفاده شد که موانع اجرایی حاکمیت بالینی در بیمارستان ها را در 5 محور موانع مدیریتی، فرهنگی، انسانی، فرایندی و ساختاری می سنجید. پرسشنامه ها توسط کارشناسان مسئول حاکمیت بالینی 40 بیمارستان استان خوزستان تکمیل شد. تحلیل داده ها، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. ملاحظات اخلاقی نظیر جلب رضایت آگاهانه، محرمانه تلقی کردن اطلاعات شخصی شرکت کنندگان در پژوهش و بی طرفی پژوهشگر در این پژوهش رعایت شد.
یافته ها
میانگین موانع اجرایی حاکمیت بالینی در بیمارستان های استان خوزستان برابر با 2/92از 5 امتیاز بوده است. موانع ساختاری و موانع مدیریتی به ترتیب بیشترین و کمترین موانع را در اجرای حاکمیت بالینی ایجاد کردند. عدم مشارکت پزشکان در حاکمیت بالینی، کمبود منابع مالی برای اجرای حاکمیت بالینی و بروکراسی همراه با حاکمیت بالینی بیشترین مانع را در اجرای حاکمیت بالینی ایجاد کردند.
نتیجه گیری
مدیران بیمارستان ها قبل از اجرای تکنیک های مدیریت کیفیت مانند حاکمیت بالینی باید موانع موجود را برطرف کنند و ساختار و فرهنگ سازمانی مناسبی را برای تسهیل اجرای موفقیت آمیز حاکمیت بالینی ایجاد کنند. سیاستگذاران بهداشت و درمان باید با در نظر گرفتن ساختار و فرهنگ سازمانی و میزان بلوغ سازمانی کارکنان، مدل مناسب حاکمیت بالینی را برای این سازمان ها توسعه و برای اجرا پیشنهاد کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!